De helden van de coronacrisis

De coronacrisis was voor iedereen een lastige tijd. Zorgmedewerkers verloren meer patiënten dan ooit; anderen verloren familieleden, vrienden en naasten, en weer anderen verloren hun geliefde baan. Maar daarnaast waren er ook veel mensen die elke dag harder dan ooit moesten werken om de boel bij te houden: juist in crisistijd moet alles snel en efficient, kun je geen verlies maken, en nemen bedrijven risico's die ze zich niet kunnen veroorloven. Terwijl de helft van de wereld ineens thuis zat met niets te doen, werkte de andere helft harder dan ooit en hielden ze het toch niet bij. En dan hebben we het niet alleen over zorgmedewerkers – er zijn meer helden van de coronacrisis, en we zetten ze hier even in het zonnetje. 

Supermarkt medewerkers

Velen zijn het alweer vergeten, maar een van de meest tekenende dingen van het begin van de corona crisis was het hamsteren. Zo'n enorm tekort aan specifieke producten hadden supermarkten nog nooit meegemaakt, maar omdat het juist om essentiele producten ging, moesten ze alles op alles zetten om deze voorraden zo snel en goed mogelijk bij te vullen. Denk eens aan alle 16-jarige jongens en meisjes die hun eerste baantje begonnen en vervolgens elke dag meerdere malen met meerdere rolcontainers vol wc-papier de nu nog smallere en half afgesloten paadjes af te lopen om de vakken te vullen, om vijf minuten later aangevallen te worden dat het alweer op was. Denk aan de managers die deze jongeren draaiende moesten houden, maar ook aan de logistieke medewerkers die extra rolcontainers moesten voorzien, de voorraden bijhouden en tellen en de vrachtwagen chauffeurs die ineens dubbel zoveel tripjes moest maken om voorraden bij te vullen. In een wereld waar alle winkels gesloten waren behalve de supermarkt hebben we veel te weinig waardering getoond voor hoeveel moeite hierin gezeten moet hebben!

Groeiende bedrijven

Er zijn een hele hoop andere bedrijven waarbij men zich in het zweet heeft gewerkt, maar omdat dit geen duidelijke aanwijsbare sector was, krijgen zij niet snel erkenning. Ondanks de financiele crisis en het ontslaan van velen mensen tot hun grote spijt, zijn er enorm veel bedrijven geweest met tientallen zwoegende mensen die ineens alles thuis moesten doen vanuit een cloud, waarbij telefoons niet doorgeschakeld konden worden, klantenservices die overdonderd werden door vragen nu alle winkels dicht waren, online warenhuizen die ineens te weinig voorraad hadden, noem maar op. Bijna iedereen heeft harder moeten werken dan ooit, zij het fysiek, mentaal, of op de (digitale) werkvloer – zet ze eens in het zonnetje!

Geef een antwoord